Nyheter

Vad gäller för tjänstebilen kommande år?

Hem Nyheter Vad gäller för tjänstebilen kommande år?

De senaste åren har vi blivit vana att tjänstebilen påverkas av regeringens förslag och budgetar, och årets budgetproposition var inget undantag. Några av förändringarna som föreslås är tänkta att träda i kraft redan efter årsskiftet vilket skulle innebära att det endast är en dryg månad mellan Riksdagens beslut och ikraftträdande, något vi nyligen sett ske med den ändrade förmånsvärdesberäkning som trädde i kraft 1 juli 2021. Den här typen av hantering skapar en enorm osäkerhet hos bilbeställare och en ryckig marknad med många frågor, utöver det faktum att de flesta tillverkare är drabbade av långa leverans- och tillverkningsproblem p.g.a. halvledarbristen som råder. Den som beställer en ny bil idag kan därför inte med säkerhet veta vilka förutsättningar som gäller när den levereras och tas i trafik.

 

Så vad ligger på bordet?

Fr.o.m. 1 januari 2022 föreslås:

  • att bonusen för rena elbilar fortsatt är på 70 000 kr, men endast för elbilar med ett nypris på max 700 000 kr. Ingen verkar dock kunna svara på om det avser listpris, förmånsgrundande belopp, fakturabelopp eller något annat. Eller om lätta lastbilar, transportbussar för nio passagerare eller bruksbilar ska undantas detta maxtak. Fortsättning följer.
  • att bonusen för laddhybrider sänks till max 20 000 kr (idag 45 000 kr), för ett CO2-utsläpp på max 50 gram CO2/km (idag 60 g). Lägsta bonusbelopp föreslås bli 5 000 kr.
  • att bonusen för gasbilar är oförändrad på 10 000 kr

 

Fr.o.m. 1 juni 2022 föreslås:

Malusnivåerna justeras enligt nedan

Malus idag

Malus förslag fr.o.m. 1 juni 2022

CO2/km

Malus/g

CO2/km

Malus/g

61 – 90 g

0 kr

51 – 75 g

0 kr

91 – 130 g

107 kr/g

76 – 125 g

107 kr/g

131 g –

132 kr/g

126 g –

132 kr/g

 

Fr.o.m. 1 juli 2022 föreslås:

  • att ett schablonavdrag på nya elbilar, laddhybrider, gasbilar och vätgasbilar ska införas så att förmånsvärdet sätts ner med en förutbestämd summa utifrån bilens drivlina. Idag bestäms förmånsvärdet på miljöbilar utifrån motsvarande bil utan eldrift, vilket i många fall blir omöjligt då allt fler bilar sätts på marknaden med endast eldrift i modellutbudet. Regeringen föreslår att elhybridbilar och etanolbilar inte ska omfattas av förslaget, men hur det faktiska förslaget utformas får vi se först under våren 2022 då de ska återkomma till Riksdagen med ett förslag.

 

  • Initiativet till regeringens kommande förslag grundar sig på Skatteverkets förslag i våras. I det kan man bl.a. se deras föreslagna nedsättningsnivåer:
  • Elbilar föreslås nedsättning på 350 000 kr (dock max 50% av bilens nybilspris)
  • Vätgasbilar föreslås nedsättning på 275 000 kr
  • Laddhybrider föreslås nedsättning på 130 000 kr
  • Elhybrider föreslås nedsättning på 70 000 kr (skiljer sig från regeringens uppfattning i nuläget)
  • Biogasbilar föreslås nedsättning på 20 000 kr
  • Etanolbilar föreslås nedsättning på 5 000 kr (skiljer sig från regeringens uppfattning i nuläget)

 

      • Skatteverket föreslog även i sitt förslag att:
      • förmånshanteringen för omfattande tjänstekörning bör ändras från årsbasis till månadsbasis. Idag gäller att den som kör 3 000 mil eller mer per år får ett reducerat förmånsvärde om 75%. Skatteverket vill att detta ska beräknas på 10 eller 11 månader istället och då med en gräns på 275 eller 250 tjänstemil per månad. Detta skulle underlätta för både Skatteverket och arbetsgivare.
      • det bör underlättas för förare som laddar sin bil på arbetsplatsen där marknadsvärdet för använd el är svår att beräkna. Istället föreslås ett schablonbelopp för att underlätta administrationen, läs mer i Skatteverkets förslag sida 31 och framåt.

 

Fr.o.m. 1 januari 2023 föreslås:

      • bonusen för rena elbilar att sänkas till 50 000 kr
      • bonusen för laddhybrider att sänkas till 10 000 kr, vid ett utsläpp om max 30 g CO2/km. Lägsta bonusbelopp föreslås bli 5 000 kr
      • att bonusen för gasbilar är oförändrad på 10 000 kr

Hur ska man göra nu?

Att ha en vagnpark blir mer och mer svårnavigerat och det finns inget generellt svar på vad som är bäst utan här behöver man analysera sin flotta, förarnas körmönster och företagets bilpolicy. Vissa bilar kan det vara läge att lösa in i förtid, medan andra tjänar på att förlängas. För de som är i bilbytartagen nu är lagerbilar en väg att gå och här kan ALD Automotive exklusivt erbjuda fullmatade Lynk & Co 01 med en leveranstid på just nu endast tre veckor.  Vi har även ALD Release, leasing på begagnade bilar i toppskick som finns tillgängliga omgående och med fri uppsägning efter 12 månader.

Avslutningsvis är det bra att löpande se över bilpolicyn för att styra mot grönare drivlinor, lägre CO2 eller mot en viss TCO. Hör gärna av er till ALD Automotives leasingexperter så hjälper vi till.