Nyheter

Håll koll på däcken och kör säkert i vinter

Hem Nyheter Håll koll på däcken och kör säkert i vinter

DUBB ELLER FRIKTION?
Att köra med eller utan dubb är en smaksak och båda alternativen har sina för- och nackdelar.

Dubb ger bättre grepp på is och underkylda vägar, medan friktionsdäck inte påverkas av vissa gators dubbdäcksförbud samt ger en tystare körning.

Väljer du dubb?

– Var noga med att köra in dem ordentligt – det gör du enkelt genom att köra lugnt de första 50 milen. Undvik häftiga accelerationer och inbromsningar samt låt bli att ta kurvor i hög fart. På detta sätt gör du att dubben sätter sig ordentligt i dubbhålen och att däcken håller sin funktion genom hela livslängden.

– Att dubbdäck skulle vara ett säkrare däck kan diskuteras. Olycksstatistik visar att dubbdäck är överrepresenterade och kanske tyder det på att förare i dubbdäckade bilar kör i tron att de inte behöver ta hänsyn till bromssträckor etc på samma sätt. Kör försiktigt oavsett vilket däck du väljer!

 

VILKA DATUM GÄLLER?
I Sverige ska ditt fordon ha vinterdäck mellan 1 december – 31 mars samt vid rådande vinterväglag. Dubbdäck får användas 1 oktober – 15 april eller om det är eller befaras bli vinterväglag.

 

MÖNSTERDJUP OCH MONTERING
Mönsterdjupet för vinterdäck ska vara minst 3 millimeter.

De bästa däcken ska monteras bak (på samma axel), vilket minskar risken för sladd och då också risken för farliga sidokrockar.

Du gör också klokt i att efterdra hjulbultarna efter mellan 20-50 mil från ett däckskifte.

 

SLÄP
Ska du dra släp med bilen? Då ska släpet vara utrustat med samma sorts däck som dragfordonet har eller dubbdäck. Kör du med friktionsdäck på bilen kan du alltså välja mellan det eller dubbade däck på släpet. Kör du med dubbdäck på bilen ska även ditt släp ha det.

 

DÄCKTRYCK
Se till att ha rätt tryck i dina däck – det påverkar både miljö och ekonomi.

För lågt däcktryck sliter ojämnt på däcken, det påverkar rullmotståndet negativt och leder till kraftigt ökad bränsleförbrukning. Du får betydligt sämre förhållanden i vattenplaning samt sämre bromssträcka. På samma sätt sliter du onödigt och ojämnt på däcken vid för högt däcktryck samt får en mindre kontaktyta med vägen = sämre säkerhet.

 

TPMS – Tire Pressure Monitoring System
Ta för vana att kontrollera däcktrycket efter däckskifte. Har du ett TPMS-system installerat i bilen ska det säga till om tryckförändringar och du behöver då kalibrera däcken efter ett skifte.

 

BRA SAKER ATT HA I BILEN UNDER VINTERN
– Varningstriangel
– Spolarvätska med frostskydd
– Isskrapa, snöborste och snöskyffel
– Reflexväst
– Ficklampa eller pannlampa
– Förbandslåda
– Påse eller flaska med sand eller grus
– Startkablar och bogserlina
– Varma kläder och filt
– Mobilladdare
– Tid

Ta hand om dig och dina medtrafikanter – kör försiktigt!