Nyheter

5 korta om förbrukning och utsläpp på nya bilar – WLTP

Hem Nyheter 5 korta om förbrukning och utsläpp på nya bilar – WLTP

1 Varför införs WLTP? WLTP utgår från normal körning och bilarna testas bl.a. under längre sträckor i högre snitthastighet medan NEDC, den gamla mätmetoden som använts fram till nu, var en mer statisk testmetod som gav ”laboratorietestresultat” med lägre värden som följd.

 

2 Övergångsperiod. Även om nya bilar fortsättningsvis kommer att testas enligt WLTP så kommer ett beräknat värde, NEDC Corr redovisas. Tanken är att detta värde ungefär ska motsvara vad bilen hade fått för resultat om den testats enligt den gamla körcykeln.

 

3 Fordonsskatten. NEDC Corr-värdet kommer att användas för att beräkna fordonsskatten för bilar som nyregistreras till och med den 31 december 2019. Därefter är tanken att fordonskatten ska beräknas på WLTP-värdet.

 

4 Med WLTP har varje specifik bil ett eget mätvärde. CO2-värdet påverkas av vilken typ av däck och fälgar du väljer och i vissa fall även av annan extrautrustning som påverkar drivmedelsförbrukningen och därmed utsläppen. En specifik bil som testas kommer inte på grund av omställningen till NEDC corr och WLTP att släppa ut högre nivåer eller få högre bränsleförbrukning, även om CO2-värdet i de allra flesta fall kommer att höjas med cirka 10 – 20 procent. Det handlar endast om olika sätt att testa, där WLTP mäter noggrannare än NEDC.

 

5 Vad innebär det för dig som tjänstebilsförare eller för dig som hanterar tjänstebilar i företaget? Många företag använder CO2-värdet som en brytgräns i sin bilpolicy vilket i och med övergången till WLTP gör att många bilar, som tidigare gått in i policyn, nu hamnar utanför. Det finns några olika sätt att hantera det och här behöver företaget ta ställning till hur man ska göra.

 

Några sätt att hantera detta är:

  • Behåll era gamla CO2-värden och välj därigenom nya bilar som matchar värdena i er policy.
  • Revidera policyn och ställ bland annat följande frågor:
    – Är miljöpåverkan den viktigaste faktorn?
    – Är funktionen på bilarna utgångspunkten i era fordonsval? Ser ni bilarna som ett rekryteringsverktyg?
    – Är förar- eller arbetsmiljön betydelsefull?
  • Låt den gamla bilpolicyn gälla under en tid och tillåt viss flexibilitet. Motivet till flexibilitet skulle kunna vara den temporära brist på fordon som för närvarande råder. Att testcentren som mäter bilars WLTP-värden är så fullbokade skapar köer och väntetid för bilhandlare och bilköpare. Det påverkar inte bara t.ex. segmentet laddhybrider som har en otroligt hög efterfrågan just nu, utan även bensin-, diesel- och biogasbilar som kan ha längre leveranstider än normalt.

 

Hjälp, jag ska beställa bil nu – hur gör jag?

Caroline Olsson, chef för kundservice på ALD Automotive, ger sina tre bästa tips till dig som ska beställa en bil inom kort:

  1. Var ute i god tid när du ska beställa bil och ställ in dig på att det kanske blir en annan modell eller märke än du först tänkte. Håll kontakt med din leverantör av leasingtjänster så att ni gemensamt kan hitta en lösning som passar behov, bilpolicy och tidsplan.
  2. Tänk utanför boxen, det finns fortfarande bilar från modellår 2018 hos bilhandeln. Jobbar din leverantör med alla märken kan ni säkert hitta en bil från 2018.
  3. Gå igenom årliga körsträckor och körmönster, t.ex. stads- eller landsväg så kan du och din leverantör hitta det drivmedel och den biltyp som passar bäst. Kanske är det dags att tänka nytt?

 

Välkommen att ta kontakt med oss på ALD Automotive, vi har färdiga mallar för bilpolicys och hjälper gärna till i arbetet att utforma och anpassa er bilpolicy så att den passar just ditt företag.