Nyheter

Nya Bonus Malus-nivåer beslutade – så ska du göra nu

Hem Nyheter Nya Bonus Malus-nivåer beslutade – så ska du göra nu

På onsdag tar Riksdagen beslut om de nya Bonus Malus-nivåerna som med största säkerhet kommer att träda i kraft 1 april 2021. På bonussidan innebär det att elbilen kommer att premieras ytterligare medan laddhybriderna får både en lägre maxbonus och ett snävare bonusutrymme än idag. På malussidan straffas de fossildrivna varianterna både hårdare och tidigare genom en lägre CO2-gräns och tuffast blir det för de lätta lastbilarna.

Den som analyserar sin vagnpark och agerar smart har mycket att vinna, vi guidar dig som står inför bilbyte eller nyinköp utifrån de olika drivlinorna.

Nya CO2-gränser, gäller fr.o.m. 1 april 2021

Bonus Malus
0 g CO2/km 70 000 kr
1-60 CO2/km 45 000 kr – 593 kr/g
61-90 g CO2/km 0 kr 0 kr
91-130 g CO2/km 107 kr/g
131 g – CO2/km 132 kr/g

 

Elbilen

Rena elbilar får en klimatbonus på 70 000 kronor efter 1 april, en höjning med 10 000 kronor jämfört med idag.

Planerar du att köpa en ny elbil? Gör det så att den registreras efter 1 april.

 

Laddhybriden

Laddhybriderna får det lite sämre med nya nivåerna samtidigt som CO2-taket sänks från 70 g till 60 g CO2/km. Maxbeloppet blir 45 000 kr vid ett utsläpp på 1 g CO2 per km (vilket vi alla vet att ingen bil klarar av) och faller sedan 593 kr per gram CO2/km.

Majoriteten av bilarna i våra orderböcker är just laddhybrider så sannolikt är detta den kategori din nästa bil tillhör. Om det dessutom är så att du befinner dig i beställartagen gäller det att tänka till med en dryg månad kvar till 1 april i kombination med bilhandelns leveranstider. I runda slängar handlar det om en sänkning på cirka 10 000 kr du kan spara genom att din bil registreras 31 mars jämfört med dagen efter.

Kanske finns det en motsvarande bil på lager eller på väg in, finns det andra modeller där bilpolicy och behov möts?

BONUSEFFEKT PÅ TRE AV VÅRA VANLIGASTE LADDHYBRIDER
CO2 Bonus
idag
Bonus
efter 1 april
Sänkning bonus
VW Passat GTE Sportcombi 30 g 38 580 27 803 10 777
VOLVO V60 2.0 T6 340 AWD 42 g 30 012 20 687 9 325
Skoda Octavia TSI iV PHEV 31 g 37 866 27 210 10 656

 

Gasbilen

Undantaget som bekräftar regeln. Gasbilen får även fortsatt 10 000 kr i bonus och du som har detta som alternativ till din nästa bil påverkas inte av de kommande Bonus Malus-nivåerna.

 

Fossildrivna bilen

Fossila bilar får fortsatt höjd skatt under bilens tre första år, CO2-gränserna sänks och malusbeloppen höjs.

MALUSEFFEKT PÅ TRE AV VÅRA VANLIGASTE DIESELDRIVNA PERSONBILAR
CO2 Malus
idag
Malus
efter 1 april
Ökning malus
VW Passat Alltrack 2.0 TDI 154 g 7 880 10 140 2 260
VOLVO V90 B4 Momentum 149 g 7 277 9 412 2 135
BMW 320d Touring 129 g 5 142 6 527 1 385

Du som har ett körmönster eller infrastruktur som kräver diesel- eller bensindriven bil gör bäst i att ha din nya bil registrerad före 1 april 2021. Hör med bilhandlaren vad som finns på lager eller är på väg in. Finns andra bilar som matchar er bilpolicy och dina behov tillgängliga?

Tuffast blir det för lätta lastbilar, där det laddbara utbudet inte är lika brett som för personbilar.

MALUSEFFEKT PÅ TVÅ AV VÅRA VANLIGASTE TRANSPORTBILAR
CO2 Malus
idag
Malus
efter 1 april
Ökning malus
VW Transporter 2.0 TDI 185 g 11 616 14 651 3 035
Ford Transit Custom 2.0 TDCi EcoBlue 167 g 9 446 12 032 2 584

Framförallt gäller det att ha koll på datumen för er som har lätta lastbilar i er vagnpark och står inför byte eller nyinköp, här finns pengar att spara. Undersök vilka bilar som finns tillgängliga i lager eller är på väg in. Än hellre, utforska motsvarande elalternativ som ju inte bara tar bort malusen utan också är bonusberättigade.

 

Förslag att höja förmånsvärden fr.o.m. 1 juli 2021

Att ge råd i hur man bäst ska navigera utifrån aktuella skatteförändringar är svårt utan att ta upp vad som också ligger runt hörnet. Som vi tidigare skrivit om har Regeringen lämnat ett förslag att ändra modellen för hur en bilförmån beräknas, detta i ambition att skapa kostnadsneutralitet mellan att ha en förmånsbil jämfört med att äga motsvarande bil privat.

Enligt förslagets författare menar man att förmånsbilen är cirka 25% billigare och en ny beräkningsmodell ska därför höja förmånsvärdena med lika mycket. Förändringen görs genom att ändra den ränte- och prisrelaterade delen i förmånsberäkningen. Det som däremot kan ses skevt är att detta slår betydligt hårdare mot bilar i normalklassen runt 350 000 kronor, och att de dyrare bilarna över 650 000 kr i inköpspris är oförändrade eller t.o.m. får lägre förmånsvärde. Tar man dessutom hänsyn till den slopade förmånsrabatten om 40% /max 10 000 kr kan förmånsvärdet öka betydligt mer.

Förslaget föreslås träda i kraft 1 juli 2021 och skulle påverka bilar och lätta lastbilar tagna i trafik första gången det datumet eller senare. Remissinstanser har inkommit med sina svar och flera har påpekat att de ogärna ser att man gör ändringar i ett pågående inkomstår och hellre vill införa förändringar vid ett årsskifte. Några har kommit med alternativa förslag eller kritik mot hur beräkningar är utförda. Hur Finansdepartementet agerar och vilka justeringar de eventuellt tänker göra får vi dock veta först i mars/april. Det skulle då innebära att vi ges cirka tre månader från beslut till ikraftträdande, något som också fått mycket kritik då handlingsutrymmet blir väldigt begränsat i förhållande till bilarnas leveranstider.

 

Hur skulle förändringarna slå?

FÖRMÅNSEFFEKT PÅ TRE VANLIGA LADDHYBRIDER
Drivlina FMV 1/1 2021 FMV 1/7 2021 Höjning FMV under 2021 Höjning FMV 1/7 2021 mot 2020 Skatteökning 2021 (kr/mån för föraren) Soc avg, bilförmån 1/1 2021 Soc avg, bilförmån 1/7 2021 Höjning soc avg 2021
Volvo V60 T6 Recharge Inscription PHEV 52 845 68 865 30% 61% 697 16 604 21 637 5 033
KIA Optima SW PHEV Advance Plus PHEV 37 264 49 522 33% 82% 533 11 708 15 560 3 851
Volkswagen Passat GTE DSG PHEV 33 532 43 811 31% 86% 447 10 536 13 765 3 230

 

Hur ska man göra då?

Står man inför en bilbeställning behöver man alltså inte bara ta hänsyn till drivmedel utan även kommande förmånsförändringar.

Laddhybrider och fossildrivna bilar blir som mest förmånliga om de registreras innan 1 april, annars senast 30 juni innan den nya förmånsberäkningen är föreslagen att träda i kraft. En elbil däremot registreras med fördel helst i perioden mellan 1 april och 30 juni 2021, då bonusen höjts men innan förmånsjusteringen eventuellt träder i kraft.

Har man inte tänkt beställa är det ändå läge att som vagnparksägare så snart som möjligt analysera sin flotta, förarnas körmönster samt företagets bilpolicy. Det kan ändå vara läge att lösa in vissa bilar i förtid, att titta på tillgängliga lagerbilar eller att justera bilpolicyn för att styra mot gröna drivlinor eller mot en viss TCO.

Hör gärna av er till ALD Automotives leasingexperter så hjälper vi till.