Nyheter

Beslutat: högre förmånsvärden fr.o.m. 1 juli 2021

Hem Nyheter Beslutat: högre förmånsvärden fr.o.m. 1 juli 2021

Igår onsdag klubbade Riksdagen igenom det kritiserade förslaget om att beräkningen för bilförmån ska justeras fr.o.m. 1 juli 2021. Anledningen anger de är för att förmånsvärdet bättre ska motsvara kostnaden för en privatägd bil.

Med mindre än en månad kvar till att beslutet träder i kraft innebär det att bilar som tas i trafik 1 juli 2021 eller senare omfattas av de nya beräkningarna och i de flesta fall får ett högre förmånsvärde. Störst skillnad blir det, som vi skrivit om tidigare, för bilar med ett inköpspris, eller nybilspris på jämförbar bil, på mellan 250 000 – 350 000 kr där den procentuella höjningen hamnar på drygt 30%. För bilar med ett inköpspris eller nybilspris på jämförbar bil på 650 000 kr eller högre blir däremot förmånsvärdet lägre, då det nuvarande lyxbilstillägget nu tas bort.

 

Så kommer beräkningen att justeras

T.o.m. 30 juni beräknas förmånsvärdet av en bilförmån på detta sätt:
0,29 x prisbasbelopp
+  nybilspriset x 0,75% av statslåneräntan
+ 9% av nybilspriset (om nybilspris uppgår till högst 7,5 prisbasbelopp)
+ eventuellt lyxbilstillägg 20% för den del av nybilspriset som överstiger 7,5 prisbasbelopp
+ bilens fordonsskatt

Fr.o.m. 1 juli beräknas förmånen av bilförmån gäller följande:
0,29  x prisbasbelopp
+ nybilspriset x (0,70% av statslåneräntan + 0,01)
+ 13% av nybilspriset
+ bilens fordonsskatt
(Lyxbilstillägg tas bort)

 

Så mycket väntas förmånsskatten bli på fyra populära förmånsbilar

*vid 52,2% marginalskatt (inträder vid en månadslön över cirka 44 700 kronor)
Källa: Bil Sweden

 

Vad innebär det här för dig?

Blir jag påverkad av de nya reglerna?
Det är endast bilar tagna i trafik 1 juli 2021 eller senare som påverkas av den nya beräkningsmodellen. Befintliga bilar påverkas inte.

Får alla bilar över 650 000 kr sänkt förmånsvärde?
De med stadig kassa kanske tänker att nästa bil blir en med inköpspris på 650 000 eller mer och då också lägre förmånsvärde jämfört med idag. Brytpunkten gäller endast bilar som inte är laddbara. För elbilar och laddhybrider bestäms förmånsvärdet utifrån vad en motsvarande bil utan elektrifiering kostar.

Har laddhybriden spelat ut sin roll?
Nej, att köra en laddbar bil är alltid en vinst miljömässigt och den totala ekonomin beror inte bara på inköpspriset utan hur din kör- och laddprofil ser ut. Hur mycket kör du i tjänsten, hur mycket kan du köra på el, var kan du ladda osv.

Elbilen är dock, trots sitt högre inköpspris, ofta den som har störst potential att bli billigast i längden.

Jag har redan beställt bil
Beroende på när din nya bil levereras och tas i trafik första gången är det det datumet som styr vilken förmånsberäkning som din nya bil omfattas av.

Det är snart dags för mig att beställa en ny tjänstebil
Ta diskussionen med din fleet manager och se hur ni bäst går tillväga med de nya förutsättningarna. Det kan vara aktuellt att förlänga nuvarande kontrakt, att byta till en annan drivlina eller att undersöka andra alternativ som t.ex. ALD Release – en leasingform på kortare löptid med begagnade bilar med omgående leverans.

Är det dessa regler som kommer att gälla nu?
Det senaste halvåret har varit ryckigt för förmånsbilarna, med slopad miljörabatt, nya nivåer i Bonus Malus-systemet och nu denna förändring av förmånsvärden. Samtidigt har Skatteverket lämnat ett förslag om andra förmånsregler för miljöbilar och nästa år är valår. Vi skulle inte bli förvånade om fler förändringar är att vänta.

 

Vi hjälper dig

De nya reglerna är nya för oss alla och vi förstår att det är förenat med många frågor. Vi finns här om du har några frågor.

Med vänliga hälsningar,
ALD Automotive